Kuinka huolehtia psyykkisestä hyvinvoinnista karanteenissa tai eristyksessä?

Karanteeni tarkoittaa terveen henkilön liikkumisvapauden rajoittamista ja eristys jo tartunnan saaneen potilaan eristämistä terveistä ihmisistä. Nämä vinkit on kirjoitettu ajatellen tilannetta, jossa karanteenissa tai eristyksissä ollaan terveenä tai lähes toimintakykyisenä. Sairaana on tärkeää keskittyä lepäämään ja huolehtimaan ravitsemuksesta. Jaksamisen mukaan voi silloinkin tehdä jotain itselleen mieleistä. On myös tärkeää noudattaa terveydenhuollosta saatuja ohjeita.

Ihmisillä on kolme psykologista perustarvetta: itsemäärääminen, pystyvyys ja yhteenkuuluvuus. Itsemäärääminen tarkoittaa oman toiminnan ja kokemusten säätelyä. Pystyvyys puolestaan tarkoittaa, että ihmisellä on kykyjä ja taitoja tehdä asioita. Yhteenkuuluvuus merkitsee tarvetta olla tärkeä, merkittävä ja välittämisen arvoinen muiden silmissä.

Karanteeni tai eristys koettelee näiden perustarpeiden täyttymistä. Koronan tarttumista ehkäisevät toimenpiteet rajoittavat työtekoa, liikkumista, osallistumista harrastuksiin ja kokoontumisiin. Emme voi päättää asioista itse aiempaan tapaan. Omia taitoja ja tietoja ei pääse myöskään hyödyntämään täysipanoisesti, ja ihmisten tapaamista kasvokkain on rajoitettua. Tilanne voi aiheuttaa tunteen torjutuksi tulemisesta ja laskea siten mielialaa. Tämä voi koetella ajatuksia itsestämme, lähimmäisistä, yhteiskunnasta ja arvoistamme.

Seuraavassa psykologien vinkit psyykkisen hyvinvoinnin tukemiseen karanteenissa tai eristyksessä:

  • On edelleen asioita, joita voit tehdä ja johon voit vaikuttaa. Kiinnitä huomiosi niihin ja toteuta!
  • Jos huomaat, että vatvot huoliajatuksia, yritä katkaista ne muilla ajatuksilla tai tekemisellä. Epävarmuutta ei kannata omin ajatuksin vahvistaa.
  • Käytä omia taitojasi ja tietojasi uusilla tavoilla, esim. tee uudenlaisia työjärjestelyjä, opiskele verkkokursseilla, kokeile uutta ruokareseptiä tai tee kotijumppaa
  • Olethan yhteydessä läheisiisi – erityisesti heihin, joiden tiedät olevan karanteenissa tai eristyksessä. Voit tarjota apuasi esimerkiksi viemällä rappusille ruokaa tai lukemista.

Karanteenissa oleminen on teko yhteisen hyvän vuoksi; suojelet muita ja lisäät yleistä turvallisuutta. Hae motivaatiota ja jaksamista tilanteeseen ajatuksesta, että toimit epäitsekkäästi. Tekemällä hyvää toisille edistät myös omaa henkistä hyvinvointiasi.

Mikä on pienin mahdollinen teko, jolla edistät omaa ja muiden hyvinvointia juuri tänään?

Kruunupuiston psykologit
Mari Sarjanen ja Anniina Simonen

Tilaa uutiskirje