Miten pärjätä koronan herättämän huolen kanssa?

Miten pärjätä koronan herättämän huolen kanssa?

Koronaviruksen leviäminen ja sen tuomat rajoitukset, jotka koskettavat meidän jokaisen arkea vahvasti, voivat herättää paljon huolta. On luonnollista, että koemme stressiä muutosten takia. Voimme kuitenkin omilla teoillamme ja ajattelutavoillamme vahvistaa henkistä hyvinvointiamme tällaisessa poikkeavassa tilanteessa. Seuraavassa vinkkejä, jotka edistävät henkistä jaksamista:

  • Hanki tietoa koronasta vain luotettavista lähteistä, esim. valtamedia ja viranomaislähteet
  • Jos koet suurta huolta tai ahdistusta, rajaa tiedon määrää sopivalle tasolle. Esimerkiksi ennen nukkumaan menoa on hyvä tehdä jotakin rentouttavaa ennemmin kuin lukea uutisia.
  • Huolehdi asioista, joihin voit vaikuttaa. On hyvä pitää yllä arjen rutiineja. Syöthän säännöllisesti, kuntoile mahdollisuuksien mukaan, ulkoile luonnossa ja pidä huolta hyvästä unesta. Tee kotona asioita, joista nautit. Jos tilanne vaikuttaa talouteesi, selvitä vaihtoehtoja, miten pärjäät. Nosta nämä asiat nyt erityisen tärkeiksi.
  • Huolehdi sosiaalisista kontakteista puhelimella, videopuheluilla ja sosiaalisella medialla. On erityisen tärkeää, ettei ketään jätetä yksin.
  • Tunnista erilaiset tilanteen herättämät tunteet. Suhtaudu tunteisiin hyväksyvästi. Tunteita kannattaa käsitellä itselle luontaisilla keinoilla, esimerkiksi keskustelemalla läheisten kanssa, kirjoittamalla tai musiikin avulla.
  • Jos huomaat, että ajatuksesi ovat pelottavia tai kielteisiä, pyri rauhoittelemaan itseäsi esimerkiksi faktatiedolla tai rentoutumalla.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön sanoin: ”Me tarvitsemme toisiamme – kyllä tästä selvitään”.

Kruunupuiston psykologit
Mari Sarjanen ja Anniina Simonen

Tilaa uutiskirje