Liikuntaa aivoille!

Vielä parikymmentä vuotta sitten uskottiin, että aikuisen ihmisen aivoissa ei tapahdu juuri muuta kuin vanhenemista. Tieto on osoittautunut yhtä vääräksi kuin aikoinaan uskomus maapallon litteydestä. Nykyään tiedetään, että aikuisenkin aivot ovat erittäin muokkautuvat läpi elämän ja meidän säännöllisillä arkipäivän tekemisillä on iso merkitys aivojemme hyvinvoinnille.

Aivomme toimivat pääpiirteittäin samalla tavalla kuin kymmenen tuhatta vuotta sitten eläneiden metsästäjä-keräilijöiden aivot. Nämä esivanhempamme liikkuivat ulkona suurimman osan päivästä. Aivojemme rakenteet ja toiminta ovat edelleen samanlaiset, mutta me olemme muuttuneet yhä enemmän sisällä istuviksi ihmisiksi.  Elintapoja tarkasteltaessa liikuntaa on näihin päiviin saakka suositeltu pääasiassa fyysisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen näkökulmasta. Vasta viime vuosina on alettu ymmärtää, kuinka paljon aivomme suorastaan tarvitsevat liikuttamista, jotta muisti pysyy terävänä ja mieli virkeänä.

Liikunnan aikana meille alkaa erittyä hyvän olon hormoneita ja välittäjäaineita. Tästä johtuen liikunnan aikana ja sen jälkeen mieliala tuntuu kohenevan ja olo virkistyvän. Säännöllisellä kestävyysliikunnalla, kuten pyöräilyllä, kävelyllä, jumpalla tai tanssilla, on myös pitkäkestoisia vaikutuksia aivoihimme. Aivoissa alkaa erittyä hermokasvutekijöitä, jotka suojaavat hermosoluja liian aikaiselta vanhenemiselta ja kuolemiselta sekä edistävät uusien hermosolujen ja niiden välisten yhteyksien rakentumista. Liikunnalla voimme ikään kuin rakentaa suojaverkkoa ikääntymisen muutoksia ja muistisairauksia vastaan!

Viime vuosina tutkimustapetilla ovat olleet erityisesti hippokampukset. Suomeksi nämä merihevosten näköiset osat ohimolohkojen sisäosissa ovat aivoturso. On selvinnyt, että juuri hippokampuksissa tapahtuu aikuisilla kaikista eniten hermosolujen uudistumista. Hippokampusten yksi tärkeimmistä tehtävistä on tallentaa muistiin asioita pitkäksi aikaa. Ne ovat siis kuin aivojemme muistiin tallennusnappulat, aivan samoin kuin painaisit kaukosäätimestä nappia tallentaaksesi televisio-ohjelmaa myöhempää katselua varten.  Nämä aivotursot pienentyvät ikääntyessä meillä kaikilla, ja stressihormoni kortisoli ja masennus ovat haitaksi niille.  On kuitenkin tutkittu, että me kaikki voimme liikunnalla pullistaa näitä muistin ja mielialankin kannalta tärkeitä osia – aivan samoin kuin voimaharjoittelulla kasvattaisimme lihaksia.  Ikäihmisillä erityisesti kävelyn on todettu jopa pysäyttävän normaaliin ikääntymiseen liittyvän hippokampusten pienenemisen.   

Tällä viikolla vietetään muistiviikkoa. Me Kruunupuistossa muistuttelemme torstaina 21.9. klo 10 ja klo 11 liikunnan merkityksestä aivoillemme. Tervetuloa mukaamme pullistelemaan lihasten lisäksi myös aivoja! 

 

Mari Sarjanen

psykologi, PsM, mindfulness-ohjaaja

Tilaa uutiskirje